Міністерство розвитку громад та територій України провело моніторинг розроблення та оновлення містобудівної документації

17 січня 2022

            На виконання доручень від 16.01.2016 № 24352/159/1-13 щодо розроблення та оновлення містобудівної документації та від 04.05.2016 № 48804/3/1-15 щодо забезпечення планами зонування території міст –
обласних центрів та інших населених пунктів, які є похідними виконання Указу Президента України від 12.06.2013 № 327 «Про невідкладні заходи щодо прискорення здійснення економічних реформ», Міністерство розвитку громадта територій України забезпечило проведення відповідного щорічного моніторингу, за результатами якого повідомляє.
            Беручи до уваги зміни, що відбулись в адміністративно-територіальному устрої країни, та оновлену структуру містобудівної документації на місцевому рівні, запроваджену Законами України «Про внесення змін до деякихзаконодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» від 28.04.2021 № 1423-IX та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо планування використання земель» від 17.06.2020 № 711-IX, проведення цьогорічного моніторингу здійснювалось за новими критеріями.
            При цьому, встановлювалися фактори, які гальмують діяльність із забезпечення територій і населених пунктів актуальною містобудівною документацією на регіональному та місцевому рівнях, а також вивчалися пропозиції, отримані від місцевих органів влади, щодо нормативного та адміністративного врегулювання виявленої проблематики.
            Також, при проведенні моніторингу було враховано рішення Ради національної безпеки і оборони України від 15.04.2021 «Про заходи державної регіональної політики на підтримку децентралізації влади», введеного в дію Указом Президента України від 29.04.2021 № 180, згідно з пунктом 3 якого Міністерству розвитку громад та територій України, місцевим державним адміністраціям у 2021 році належало забезпечити проведення перевірок на відповідність вимогам законодавства містобудівної документації на регіональному та місцевому рівнях.
            Таким чином, наразі показники рівня забезпечення містобудівною документацією територій областей, новоутворених районів, територіальних громад, а також населених пунктів включають оцінку її актуальності (відповідності вимогам законодавства) та можливості подальшого застосування в сучасних нормативних умовах або необхідності розроблення нової.
            За узагальненою інформацією, що надійшла від обласних державних адміністрацій, загальна ситуація із забезпеченням містобудівною документацією регіонального рівня є наступною.

            Схемами планування території забезпечені всі області. Переважна більшість областей (21) мають актуальні схеми планування, розроблені після 2011 року. У звітному році було розроблено та затверджено рішенням Київської обласної ради від 9 вересня 2021 року № 114-05-VIII нову схему планування території Київської області. Три схеми планування областей (Львівської, Харківської, Черкаської) розроблено в період 2005-2010 років. При цьому, відсоток актуальності проектних рішень схем планування території областей різниться – від 0% у Кіровоградській області до 100 % у Івано-Франківській, Київській та Рівненській областях. Середній відсоток актуальності цього виду містобудівної документації наразі складає 65,0 %.
           
Згідно із змінами в адміністративно-територіальному устрої країни на базі 467 ліквідованих районів утворено 126 нових. Показники забезпечення схемами планування територій ліквідованих районів були майже абсолютними. Лише три райони (два у Хмельницькій та один у Запорізькій областях) не мали відповідних схем планування. Наразі в розробці перебуває єдина нова схема планування території новоутвореного району – Бучанського у Київській області.
            Відповідним чином, в рамках моніторингу визначалась можливість застосування у перехідних період існуючих схем планування як містобудівної документації на частини території новоутворених районів.
За отриманою інформацією з 464 наявних схем планування територій районів 263, що становить 56,3 %, можуть бути використані в якості містобудівної документації на регіональному рівні.
            З 24 липня цього року основним видом містобудівної документації на місцевому рівні законодавством визначено комплексний план просторового розвитку території територіальної громади (далі - комплексний план), який розробляється на всю територію територіальної громади. Згідно зі статтею 161 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» комплексний план передбачає узгоджене прийняття рішень щодо цілісного (комплексного) просторового розвитку населених пунктів як єдиної системи розселення і території за їх межами. Комплексний план розробляється та затверджується з метою забезпечення сталого розвитку територіальної громади з додержанням принципу збалансованості державних, громадських та приватних інтересів.
            При реалізації комплексного плану суб’єкти містобудування зобов’язані дотримуватися його положень. Комплексний план включає планувальні рішення щодо перспективного використання всієї території територіальної громади, а також:
            - генеральний план населеного пункту - адміністративного центру територіальної громади;
            - генеральні плани населених пунктів та детальні плани території у межах території територіальної громади, затверджені до прийняття комплексного плану, які відповідно до цієї статті визнані такими, що відповідають вимогам законодавства, узгоджуються з планувальними рішеннями комплексного плану і підлягають включенню до нього.
            Таким чином, при здійсненні аналізу забезпечення населених пунктів містобудівною документацією, визначалась її відповідність законодавству та можливість включення до комплексного плану.
            У цьому році не затверджено жодного комплексного плану. Разом з тим, у 93 з 1469 територіальних громад, що становить 6,3 %, прийнято рішення про розроблення комплексних планів. Найбільше (від 11 до 15) в західних областях: Закарпатській, Львівській, Тернопільській, Чернівецькій. Серед основних причин, що гальмують розроблення комплексних планів є відсутність необхідної картографічної основи.
            З метою ефективної реалізації постанови Кабінету Міністрів від 28.07.2021 № 853 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розроблення комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад» Мінрегіоном було проведено аналіз наявності актуалізованої картографічної основи в цифровій формі у державній геодезичній системі координат УСК-2000 для розроблення комплексних планів території територіальних громад.
            За інформацією, отриманою від обласних державних адміністрацій, з 1469 новоутворених територіальних громад лише 33, що складає 2,2 % від їх загальної кількості, мають умовно актуальну картографічну основу в цифровій формі у державній геодезичній системі координат УСК-2000 для розроблення комплексних планів.
           
Діючими генеральними планами забезпечені всі 397* населених пунктів зі статусом міст, які розташовані на підконтрольній Українській владі території. Разом з тим, 168 генеральних планів визнано такими, що не відповідають вимогам законодавства і потенційно не можуть бути використані при здійсненні діяльності з комплексного просторового розвитку територій новоутворених територіальних громад у майбутньому. Отже, актуальними слід вважати 229 наявних генеральних планів міст або 57,7 %. З 675* селищ міського типу 602 або 89,2 % мають генеральні плани. Однак, 291 з них або за результатами проведеного аналізу не відповідають сучасним вимогам законодавства. Таким чином, при здійсненні планувальної діяльності у майбутньому можуть бути використані 311 генеральних планів селищ міського типу або 51,7 %. 
           
З 26765* сільських населених пунктів у 19329 є наявні генеральні плани, з яких 12012 або 62,2 % визнано такими, що не відповідають оновленому законодавству. Відповідним чином, кількість актуальних генеральних планів сіл складає 7310 одиниць або 37,8 %. Крім того, в рамках моніторингу було здійснено аналіз наявних детальних планів території щодо їх кількісних та якісних показників. Однак, інформація по цьому сегменту містобудівної документації має умовносуб’єктивний та оціночний характер і не вважається репрезентативною, а лише відображає загальні тенденції.
            За отриманою інформацією, загальна кількість наявних детальних планів території становить близько 30000 примірників, які покривають приблизно 2,2 % території країни. При цьому, велика частина з них
(близько 40 %) не відповідатимуть оновленим законодавчим вимогам під час розроблення комплексних планів і втратять чинність після їх затвердження.
            Враховуючи, що згідно з оновленим законодавством плани зонування території втратили статус окремої містобудівної документації, моніторинг забезпечення ними населених пунктів не проводився.
            Підсумовуючи наведену інформацію Мінрегіон вважає:
            - зниження показників забезпечення населених пунктів наявною містобудівною документацією пов’язано з бюрократичними процесами передачі повноважень та відповідних матеріалів від ліквідованих
райдержадміністрацій та органів місцевого самоврядування до новоутворених територіальних громад;
            - втрата актуальності значної частини примірників містобудівної документації має бути компенсована розробленням нових схем планування території районів та комплексних планів просторового розвитку території територіальних громад;
            - на законодавчому рівні необхідно розширити межі та терміни використання та оновлення раніше чинних видів містобудівної документації у перехідний період.
            Враховуючи, організаційні повноваження у сфері містобудування, передбачені статтею 20 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», обласним та відповідним районним державним адміністраціям належить активізувати роботу з оновлення містобудівної документації регіонального рівня та координації діяльності сільських, селищних, міських рад територіальних громад з розроблення комплексних планів просторового розвитку території територіальних громад.
            * розташовані на підконтрольній Українській владі території.

 

джерело: лист Мінрегіону №1/14.4.1/4722-21 від 28.12.2021